Zaujalo nás na ARTSEMESTRU 2020Marieta Tedenacová studuje sklo v ateliéru Ronyho Plesla na pražské UMPRUM. Na její tvorbu lze nahlížet jako na prostor, který nemá hranice a v němž se snoubí design a volné umění v jedinečných situacích.

Foto: Tomáš Slavík

Kombinuje přitom různé materiály, technologie i inovace s těmi nejklasičtějšími odkazy sklářství. Nepoužívá sklo jako materiál, ale jako nástroj vidění. Pokud objekt alespoň na chvíli umožní divákovi spatřit realitu jinýma očima, pak vrchovatě splnil svůj účel. 

Foto: Tomáš Slavík

Kinetický objekt Ophelia byl inspirován malbou od Johna Everetta Millaise z 19. století. Nabourává však stereotypní idealizovaný obraz krásné věčně mladé dívky a do černého obdélníkového akvária umisťuje pořízenou fotografii nové hrdinky – staré ženy bez domova, žijící na okraji společnosti, která mohla být náhodně vyplavena čističkou odpadních vod. Fotografie modelu je zespodu podsvícena a vysílá tak obrazovou informaci do optických vláken vertikálně umístěných na obraze.

Foto: Tomáš Slavík

Systém optických vláken je tak možné přirovnat ke stavbě digitálního obrazu složeného z jednotlivých pixelů, kde je každé vlákno nositelem určité barevné informace. Objekt tak v sobě zahrnuje kontinuitu historie dvojrozměrného zobrazování a souvislostí mezi barvou, světlem a jejich projekcí na sítnici lidského oka.Video : Marieta Tedenacová

Video : Marieta Tedenacová

více o autorce na webu : www.marietatedenac.com