Již podruhé musí kvůli protiepidemickým opatřením probíhat ARTSEMESTR na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové (UMPRUM) jinak, nyní pouze online. V rámci Artsemestru by přitom studenti měli představit nejen svoji klauzurní tvorbu, ale zejména i svůj postupný vývoj a schopnost přípravy pro dráhu svébytného designéra a umělce.
Důraz je kladen jak na vizuální zpracování tématu, tak i například na jeho technické a kontextuální pojetí. Měl by být i dokladem toho, jak je student schopen pracovat, působit a prezentovat se v prostředí, které nekončí za zdmi školní instituce.
Skrze Artsemestr se veřejnosti představují jak semestrální projekty, které studenti řeší v průběhu celého semestru, tak klauzurní práce, jež zpracovávají zcela samostatně v časově omezené době. Často se semestrální projekt s klauzurním zadáním prolíná a doplňuje.
Náročněji. Omezeně. Online.
Forma online prezentace v sobě skrývá mnoho možností i problémů. Studenti se museli popasovat s danou formou a kreativně tomu přizpůsobit svoji tvorbu, nebát se víc experimentovat a zkoušet, i za cenu možného neuspěchu. Navíc důraz na online umožňuje tvorbu lépe přiblížit široké veřejnosti.
Na druhou stranu se ale kvůli nutnosti pracovat na dálku projevil problém odloučení, jak už v prezentaci jednotlivých projektů, tak i ve smyslu odloučení od fyzického prostředí školy a omezeného vzájemného kontaktu vyučujících a studentů. Což bylo poznat i během obhajob klauzurních prací.
Tento problém nejvýrazněji pociťují studenti prvních ročníků, kteří nastoupili v probíhající pandemii a neměli stejnou možnost plnohodnotně se seznámit se školním prostředím i se svými vyučujícími tak jako jejich starší spolužáci.
Ale i je citelně zasáhla epidemická situace a s ní spojená opatření. Tvorba studentů je často časově i finančně náročná a vyžaduje spolupráci s externími firmami a studii. Nuceni zůstávat doma a s výpadkem příjmu například v podobě brigád se tak mnoho z nich dostalo do komplikované situace. Stejně tak se jim kvůli uzavřeným prodejnám, galeriím či třeba kavárnám zúžila možnost výstav a prezentací své tvorby, tato zkušenost bývá zvláště během studií nenahraditelná. Myslíme si, aniž bychom chtěli cokoli zlehčovat, že na studenty uměleckých oborů se v současné veřejné debatě kolem koronaviru citelně zapomíná.
Věříme ale, že ve většině případů se studenti s náročnou výzvou popasovali úspěšně a dokázali kreativně využít i částečně omezených prostředků, kterých se jim dostávalo. Doufáme také, že současný stav již nebude mít dlouhého trvání a že studenty neodradí od další tvorby, dalšího rozvoje a hlavně pokračování ve studiu.
Současný Artsemesetr je jiný, už podruhé, a to z nutnosti. Bylo by mnohem vhodnější, kdyby tento převis důrazu na prezentaci v online světě přišel takříkajíce zezdola. Volně a svobodně. Na současných klauzurách i celém Artsemestru se podepisuje to, že stejně jako alternativní formy výuky musel být připraven narychlo. Přesto jsme rádi, že je i tak dokladem toho, že kvalitní designová tvorba vzniká i v této době.
Jednotlivé práce studentů se budou postupně v průběhu února zveřejňovat na stránkách ateliérů či na sociálních sítí.
Ateliér architektury I
Studenti prvního Ateliéreu architektury pod vedním architekta Jana Šépky dostali relativně nelehký úkol. Návrh objektu sociálního bydlení v nezastavěném prostoru v blízkosti žižkovského divadla Ponec v místě, které se potýká v mnoha úskalými včetně hluku a obtížného přístupu.
Instagram, Facebook a webové stránky Ateliéru architektury I
Ateliér architektury II
I druhý Ateliér architektury Ivana Kroupy, Veroniky Sávové a Pavlíny Malíkové se v zimním semestru zaměřil na konkrétní projekt, revitalizace areálu skokanských můstků v Harrachově, jež poslední rekonstrukcí prošly ještě za minulého režimu.
Instagram, Facebook a webové stránky Ateliéru architektury II
Ateliér architektury III
Ve třetím Ateliéru architektury pod vedením architekta Imricha Vaška sáhli po osvědčeném přístupu, studenti cílili na průzkum vývoje nových sociálních a ekonomických modelů, přičemž bylo zahrnuto i využítí možností prezentace přes sociální sítě a média.
Instagram, Facebook a webové stránky Ateliéru architektury III
Ateliér architektury IV
Studenti čtvrtého Ateliéru architektury pod vedením Romana Brychty sociální přesah měli zasadit do návrhu mrakodrapu s výškou do 150 metrů.
Instagram, Facebook a webové stránky Ateliéru architektury IV
Ateliér průmyslového designu
V Ateliéru průmyslové designu pod vedením Ivana Dlabače studenti navázali na minulé klauzury o tématu Karanténa tématem Desi(g)nfekce, možnostmi očisty, ať už v doslovném, tak v přenseném smyslu za pomocí (kvalitního) designu.
Instagram, Facebook a webové stránky Ateliéru průmyslového designu
Ateliér designu nábytku a interiéru
První ročník Ateliéru designu nábytku a interiéru vedený Romanem Vrtičkou a Vladimírem Žákem dostal relativně jednoduchý úkol navrhnout penál pro konkrétní cílovou skupinu, studenti k tomu ale museli připravit i funkční prototyp, za dnešní situace nic jednoduchého. Vyšší ročníky pak dostaly úkol hodný plnohodnotných designérů, připravit vizuální stránky i plnohodnotnou dokumentaci schopnotu účastnit se tendr na přípravu trvalé expozice Cesta peněz pro ostravskou pobočku České národní banky.
Instagram, Facebook a webové stránky Ateliéru designu nábytku a interiéru
Ateliér produktového designu
Společným tématem klauzurních prací studentů Ateliéru produktového designu, který vedou zakladatelé studia Olgoj Chorchoj Michal Froněk a Jan Němeček byl návrh Ceny za mimořádný počin.
Instagram, Facebook a webové stránky Ateliéru produktového designu
Ateliér sochařství
Téma Ateliéru sochařství, který vedou Isabela Grosseová a Dominik Lang, se zabývalo vzájmného vztahu díváka a umělce, kdy se studenti sobě navzájem pasovali do obou rolí. Klauzurní práce o volném tématu čekají ještě na zveřejnění.
Webové stránky Ateliéru sochařství
Ateliér malby
V Ateliéru malby pod vedením Jiřího Černického z katedry Volného umění měli studenti volné téma, z výsledných prací vznikla i videoprezentace.
Instagram, Facebook a webové stránky Ateliéru malby
Ateliér intermediální konfrontace
Též v Ateliéru intermediální konfrontace, který vedou Michal Pěchounek a Dominik Gajarský, tento semestr pracovali studenti s volným tématem.
Instagram, Facebook a webové stránky Ateliéru intermediální konfrontace
Ateliér fotografie I
Vedoucí Aleksandra Vajd a volné téma pro studenty. Z výsledných projektů bude během února zveřejněno video.
Instagram, Facebook a webové stránky Ateliéru fotografie I
Ateliér skla
V Ateliéru skla, který vede Rony Plesl, se v klauzurních prací studenti zaměřili na ikonické značky v oboru, ke kterým v návaznosti na vypracovanou rešerši měli připravit vlastní návrh produktu. Studenti se tak museli popasovat nejen s problémem, jak značku dále posouvat svým rukopisem, ale i uvažovat nad tím, co a jak se považuje za ikonické.
Instagram, Facebook a webové stránky Ateliéru skla
Ateliér keramiky a porcelánu
V Ateliéru keramiky a porcelánu pod vedením Maxima Velčovského studenti zabrušovali do historie 20. století za pomocí databáze Paměti národa a pokusili se uchopit širokokontextové příběhy a témata do uměleckého díla.
Instagram, Facebook a webové stránky Ateliéru keramiky a porcelánu
Ateliér K.O.V.
Studenti dostali od svého Ateliéru K.O.V. (Koncept – Objekt – Význam), které vede Eva Eisler, téma plně naplňující název ateliéru. Navrhnout a vytvořit kliku pro stavbu významného architekta, o to těžší, protože jméno si studenti sami nevybírali, ale bylo jim přiděleno losem.
Instagram, Facebook a webové stránky Ateliéru K.O.V.
Ateliér módní tvorby
Na VLNĚ udržitelnosti jel v zimním semestru Ateliér módní tvorby pod vedením Pavla Ivančice. Navrhované kolekce studentů měly za cíl ucelenost, varaiabilitu a kompatibilitu.
Instagram, Facebook a webové stránky Ateliéru módní tvorby
Ateliér designu oděvu a obuvi
Udržitelnosti se držel i Ateliér designu oděvu a obuvi, který vede Liběna Rochová. Podobně jako studenti ateliéru skla, tématem byla značka. Tu dostali studenti za úkol založit a ve spolupráci se studenty grafického designu postavit její „online“ identitu.
Instagram, Facebook a webové stránky Ateliéru designu oděvu a obuvi
Ateliér textilní tvorby
Ruční řemeslo s přesahem a přidanou hodnotou designu. Tak se dá chápat klauturní téma Ateliéru textilní tvorby, který vede Jitka Škopová a Anna Leschingerová. Studenti dostali téma orobince jako lokálního zdroje a jeho revize v současném designu.
Instagram, Facebook a webové stránky Ateliéru textilní tvorby
Ateliér ilustrace a grafiky
Téma Upcyclingu v zimním semestru proniklu už i do Ateliéru ilustrace a grafiky, který vede Juraj Horváth.
Instagram, Facebook, Tumblr a webové stránky Ateliéru ilustrace a grafiky
Ateliér tvorby písma a typografie
V rámci klauzury spíše odlehčené téma měli studenti Ateliéru tvorby písma a typografie vedený Filipem Krausem, kteří se podíleli na „revizi“ svého pracovního prostředí v ateliéru.
Instagram, Facebook, Tumblr a webové stránky Ateliéru tvorby písma a typografie
Ateliér grafického designu a vizuální komunikace
Ateliéru grafického designu a vizuální komunikace, který na UMPRUM vede Petr Krejzek, podnítil studenty k práci datového žurnalisty a prezentaci surových číselných dat v grafický srozumitelné a estetické podobě. V tomto duchu vznikla i přehledná webová stránka klauzurních prací.
Instagram, Facebook, YouTube kanál a webové stránky Ateliéru grafického designu a vizuální komunikace
Ateliér filmové a televizní grafiky
Ateliér filmové a telvizní grafiky, krátce Ateliér animace, oslavuje 70 let od svého vzniku a v tomto duchu se nesly klauzurní práce studentů, kteří připravovali „kampaň“ pro sociální sítě. Na jednotlivé „výstupy“ se těšíme.
Instagram, Facebook, videoukázky na Vimeo a webové stránky Ateliéru filmové a televizní grafiky
Ateliér grafický design a nová média
Ateliér grafický design a nová média vedený Petrem Babákem si pro studenty připravil téma Poslední soutěž – téma soutěžení v grafickém designu a oborové praxi, z něhož by měl vzniknout webový projekt s prácemi studentů.
Facebook, YouTube kanál, Tumblr, webové stránky, školní web a dohledatelný profil na Rajče.net v rámci Ateliéru grafický design a nová média
Ateliér fotografie II
I v druhém Ateliéru fotografie, který vedou Václav Jirásek a Štěpánka Stein a který zařazen pod katedrou Grafiky se zaměřuje více na vizuální experimentování a mezioborový přesah, v zimním semestru vedlo volné téma doplněné vlastní prezentací sebe jako umělce.
Instagram, Facebook a webové stránky Ateliéru fotografie II
Ateliér hostujícího umělce
Na UMPRUM funguje ateliér s hostujícím umělcem od letního semestru 2018. Pro tento zimní semestr se hostujícím umělcem stal americky konceptuální umělec Sam Lewitt působí v New Yorku a Berlíně, jehož oblastí zájmu v tvorbě jsou materiální stránky systémů produkce, kontextualizace, zprostředkování a výměny. Podobně vychází i klauzurní projekt Měřítka zabívající se vztahy mezi mikro a makro fenomény, jež by měl být v únorů zveřejněn na webu ateliéru.
V letním semestru bude hostovat slovinská intermediální umělkyně Maja Smerkar s tématem Dialogy a zaměřením na „strategie interakcí na nejrůznějších úrovních a mezi nejrůznějšími druhy ‚účastníků debaty'“.