Propojení sklářské tvorby na poli volného a užitého umění do konce dubna ukazuje výstava New glass selection v pražské galerii Kvalitář. Výtvarného umělce Milana Housera, jehož tvorba se vyznačuje pestrostí materiálů od laků, kovů až nově po sklo, doplňují designéři Anna Jožová a Jiří Krejčiřík.
Jednotlivé vystavující spojuje kromě hlavního prvku práce se sklem celkově materiálová rozkročenost a experimentování. Místo u nich nachází také důraz na otázky udržitelnosti a šetrného přístupu k přírodním zdrojům. To se odráží v samotném rozvržení výstavy, kdy objekty jsou neseny na nedokonalých, „odpadových“ kusech dřeva, které jsou ponechány v původních rozměrech.
Kurátor výstavy Jan Dotřel pak doplňuje, že spojení tří umělců vnaší nový náhled na lokální tradici skla. „Divák má možnost se ponořit do mnohovrstevnatého uvažování o středoevropské tradici skla, která vtiskla lokálnímu historickému kontextu jeho nezpochybnitelnou unikátnost a nyní je zde transformována do současných vizuálních kódů,“ uvedl.
Milan Houser ve své tvorbě experimentuje jak s možnostmi nanášení, tak se samotnými materiály, ke kterým nově přidal také sklo.
„Plastiky, které z něj vylévá, nesou svou osobitou vizualitu, která vědomě navazuje na fluidní a procesuální povahu jeho ostatních prací. Fascinujícím a důležitým prvkem prací Milana Housera je jeho prvotní observace fyzikálních jevů a následný experiment, až poté vzniká finální podoba uměleckého díla,“ popsal kurátor Jan Dotřel s tím, že objektový přesah je Houserovi blízky po celou jeho profesní kariéru.
Také své zkušenosti čerpal v Ateliéru monumentální tvorby Aleše Veselého, na pražské Akademii výtvarných umění studoval v letech 1993 až 2000. S galerií Kvalitář pak spolupracuje už od jejího založení v roce 2012.
Zástupce tvorby bližší užitému umění na výstavě představují designéři Anna Jožová a Jiří Krejčiřík.
Anna Jožová, která v současnosti studuje v Ateliéru skla pod vedením Ronyho Plesla na pražské UMPRUM, přirustupuje k tvorbě s materiálovou volností a její rukopis se vyznačuje jedinečnou hravostí a nadsázkou.
„Souborně můžeme v práci Anny Jožové vidět vysokou míru materiálové odvahy, se kterou k disciplíně skleněné vázy přistupuje – v jistých kritériích tohoto tradičního tématu využívá jeho mantinely, jindy je zcela záměrně, až satiricky překračuje,“ přiblížil k její tvorbě kurátor.
Tvorba Jiřího Krejčiříka se pak vyznačuje všestraností a materiálovou rozkročeností, často vnáší historizující prvky do současných forem za pomocí vzájemného dialogu.
„Reverzibilita, recyklace a kontext jsou aspekty tvorby Jiřího Krejčiříka, které můžeme nalézt i v jeho dalších zpracovaných sériích. Autorovo umělecké uvažování není možné svázat čistě pod jeden element užitého umění, neboť často přechází do site-specific, či dokonce architektury,“ dodal kurátor výstavy Jan Dotřel.
Krejčiřík vystudoval produktový a průmyslový design na plzeňské Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara, v současné době pracuje pro Ronyho Plesla. Za sebou má také stáž na Royal Danish Academy of Fine Arts.
Kvalitář už od roku 2012 působí jako hybridní prostor mezi uměleckou a designovou scénou. Tento v Česku unikátní koncept vznikl z iniciativy architektou Marka Habra a Jiřího Kučery, galerie Kvalitář vznikla k jejich stejnojmennému architektonickému studiu.
I když jsou vnitřní prostory galerie, která se nachází na pražském Senovážném náměstí, nadále uzavřeny, lze výstavu prohlédnout skrze výlohy galerie, či se případně domluvit na individuální prohlídce.