Umění řemesla a vytříbeného savoir-faire není jen specifikem francouzských předních značek, ale proniká i tuzemskou scénou, jak v novém projektu ukazuje sklářský výtvarník a designér František Jungvirt, který ve spolupráci s českými luxusními značkami propojil české umění řemesla a designu s francouzskou automobilkou DS Automobiles. Výsledkem je unikátní série uměleckých fotografií, ve kterých není nouze o upřímnou krásu vyladěnou do posledního detailu i o nádech nadsázky.

Váza Fleur pohodlně usazená na sedadle spolujezdce. Foto Anna Pleslová
Váza Fleur pohodlně usazená na sedadle spolujezdce. Foto Anna Pleslová

Sklářského výtvarníka, jenž tvoří pod svou eponymní značkou františek jungvirt. a zároveň působí jako kreativní ředitel KLIMCHI, a automobilku DS, jejímiž auty jezdí francouzští prezidenti i Fantomas, spojuje každoroční účast na designových festivalech jako například Czech Design Week. Ostatně, právě zde nápad na společný projekt vznikl. S dalšími zapojenými značkami: cukrářský boutique Věnečky Janeček, floristické studio Provoní a české hodinářství Prim designér spolupracuje pravidelně – Jungvirtovy vázy zdobí jejich butiky a showroomy.

Pro večerní dýchánek při západu slunce vestavbu netřeba. Foto Anna Pleslová
Pro večerní dýchánek při západu slunce vestavbu netřeba. Foto Anna Pleslová

Ústředním objektem focení v jedinečném prostoru DS STORE Praha se stal vůz z limitované edice DS 7 Crossback Louvre, jehož inspirací je stejnojmenné světoznámé pařížské muzeum.

Ústřední roli umělecké kolekce fotografií zastává DS s číslem 7. Foto Anna Pleslová
Ústřední roli umělecké kolekce fotografií zastává DS s číslem 7. Foto Anna Pleslová

„Luxusní auta, skleněné vázy, řemeslné sběratelské hodinky, barevné květiny i uměleckou cukrařinu běžně obdivujeme na produktových fotografiích nebo v rámci stylingů pro magazíny. Ty se však vždy soustředí na jeden konkrétní objekt. Mně šlo o vytvoření neobvyklého prostředí pro focení a propojení různých produktů. Společným jmenovatelem všech zapojených značek je umělecký přesah, historický odkaz a špičkové řemeslo. Z toho důvodu jsem přesvědčený, že si jednotlivé objekty na fotografických zátiších nekonkurují. Právě naopak, vzájemně komunikují a společně tvoří synergii,“ vysvětluje svůj umělecký záměr František Jungvirt.

Stále nezodpovězená otázka českého designu: nepořádek, anebo organizovaný chaos? Foto Anna Pleslová
Stále nezodpovězená otázka českého designu: nepořádek, anebo organizovaný chaos? Foto Anna Pleslová

Spolupráce, jejíž výsledkem je série uměleckých fotografií probíhala pod záštitou festivalu Czech Design Week.

Příští zastávka Gare du Nord! Foto Anna Pleslová
Příští zastávka Gare du Nord! Foto Anna Pleslová

Smaragdově zelená váza z letošní kolekce Wavy neobvykle postavená u kola vozu s promyšleně naaranžovanou květinou symbolizuje rychlost a dravost automobilu.

Pozor, jede vlna s vázou Wavy! Foto Anna Pleslová
Pozor, jede vlna s vázou Wavy! Foto Anna Pleslová

Uranově žlutá váza z kolekce Trdlík evokuje barvu paliva, proto je umístěna v motoru auta, z něhož vyrůstají živé květiny. Ty představují paralelu k respektu k přírodě, který zastávají všechny moderní značky.

Váza Trdlík v uranově žluté barvě paliva přináší výkon, který se místo na koně počítá v květinách. Foto Anna Pleslová
Váza Trdlík v uranově žluté barvě paliva přináší výkon, který se místo na koně počítá v květinách. Foto Anna Pleslová

Také další umělecká zátiší v sérii pracují s určitou naivitou a nadsázkou, ať už se jedná o vázy připoutané bezpečnostními pásy, hostinu v kufru vozu či galerii váz na kapotě.

Připoutejte se prosím, bude to křehká jízda - vázy Monochrome, které František Jungvirt navrhl pro značku Klimchi
Připoutejte se prosím, bude to křehká jízda – vázy Monochrome, které František Jungvirt navrhl pro značku Klimchi

Na výstavu do limuzíny

Výstavní síní sladkých věnečků, luxusních hodinek, skleněných karaf a záplavy květin se stal automobil DS 7 Crossback Louvre. Jeho interiér zaujme zejména volantem ručně obšitý kůží a vytlačeným reliéfem s motivem pyramidy. Motiv pyramidy se pak objevuje i na obvodu řadicí páky. Výběr automobilu nebyl náhodný. Jak jeho název napovídá, je inspirovaný francouzským muzeem Louvre, nejnavštěvovanější světovou institucí prezentující umění.

Ani jedno, jen luxus řemesla a designu! Foto Anna Pleslová
Ani jedno, jen luxus řemesla a designu! Foto Anna Pleslová

„Společnost DS Automobiles je partnerem muzea Louvre od svého vzniku v roce 2014. Jde o spolupráci založenou na spojenectví historického dědictví a modernosti. Od roku 2020 se Louvre stalo exkluzivním podpisem pro limitovanou řadu vozů DS. Posádka může během cesty obdivovat nejvýznamnější umělecká díla muzea, jež se zobrazují na středovém displeji. Výběr obsahuje celkem 182 děl, mezi nimi i sochu Níké Samothrácké, portrét Mony Lisy od Leonarda da Vinciho, Veroneseho Svatbu v Káni galilejské či Napoleonovu korunovaci od Jacquese-Louise Davida,“ vysvětluje Martina Bedrnová, Brand Director DS Automobiles pro Českou republiku.

Zahrádka v zahradě - váza Garden. Foto Anna Pleslová
Zahrádka v zahradě – váza Garden. Foto Anna Pleslová

DS Automobiles tak přichází s novými způsoby, jak objevit lásku k umění a kultuře. Jedním z nich je i aktuální spolupráce na sérii uměleckých fotografií s Františkem Jungvirtem.

S přispěním Soni Hanušové.