Na pražském Dvořákově nábřeží u Čechova mostu ožívá do soboty 11. října 2025 světelná instalace Aura designérů Tomáše Kučery a Kláry Janypkové, která jako ozvěna zářijového festivalu Czech Design Week 2025 rozšiřuje jeho program do veřejného prostoru. Expozice vznikla v modulu City od společnosti KOMA Modular a představuje nový způsob, jak přiblížit současný český design a sklo jako živé médium široké veřejnosti. Partnerem projektu je městská společnost Trade Centre Praha (TCP).

„Aura“ je tvořena čtveřicí vertikálních skleněných sloupů, z nichž každý má vlastní charakter i způsob, jak pracuje se světlem. Válce jsou matné, avšak každý jinak – v jejich rozdílnosti vzniká jemné napětí i harmonie. Uvnitř probíhá světelná hra evokující vnitřní pohyb, energii a proměnlivost. Instalace zve k tichému zastavení a k zamyšlení nad tím, co z člověka vyzařuje navenek – a co zůstává skryto uvnitř. Světelné prvky pro instalaci připravil motion designér Andrej Kučera z Ateliéru designu a digitálních technologií UMPRUM.

Aura. Venkovní expozice designérů Kláry Janypkové a Tomáše Kučery. Foto Václav Záhorský
Aura. Venkovní expozice designérů Kláry Janypkové a Tomáše Kučery. Foto Václav Záhorský

Tvorba Tomáše Kučery, který studoval v Ateliéru skla UMPRUM pod vedením sochaře a designéra Ronyho Plesla, dlouhodobě stojí na práci se skleněnou plastikou, experimentem a konceptuálním přístupem, který překračuje hranici mezi uměním a designem. „Sklo mě fascinuje tím, že člověk vlastně nepracuje s hmotou, ale se světlem, které skrze ni prochází,“ říká autor. Právě v Auře se tento princip zhmotňuje naplno – světlo zde není jen zdrojem jasu, ale materiálem, který se chová jako živý organismus.

Interiérová a produktová designérka Klára Janypková dodává: „Vnímám město jako neustále se proměňující scénu. Aura reaguje na své okolí – ve dne pracuje s přirozeným světlem, večer se stává svítícím tělem, které dýchá s rytmem města.“ Kučera a Janypková kromě samostatné tvorby také spolupracují v rámci značky Monotropa a společně navrhují kolekce pro sklářskou značku Květná 1794.

Aura. Venkovní expozice designérů Kláry Janypkové a Tomáše Kučery. Foto Václav Záhorský
Aura. Venkovní expozice designérů Kláry Janypkové a Tomáše Kučery. Foto Václav Záhorský

Instalace se nachází v těsné blízkosti Pařížské ulice, galerie Kodl Contemporary či nového hotelu Fairmont, a svou polohou přirozeně navazuje na kulturní osu centra Prahy. Je viditelná z obou břehů Vltavy a k večeru se stává světelným bodem v městské krajině. „Czech Design Week dlouhodobě usiluje o to, aby design pronikal mimo klasické výstavní prostory. Aura je konkrétním naplněním této vize – ukazuje, že současný design může žít přímo v ulicích města,“ uvádí Lukáš Pipek, umělecký ředitel festivalu Czech Design Week.

Aura. Venkovní expozice designérů Kláry Janypkové a Tomáše Kučery. Foto Václav Záhorský
Aura. Venkovní expozice designérů Kláry Janypkové a Tomáše Kučery. Foto Václav Záhorský

Instalace se nachází v těsné blízkosti Pařížské ulice, galerie Kodl Contemporary či nového hotelu Fairmont, a svou polohou přirozeně navazuje na kulturní osu centra Prahy. Je viditelná z obou břehů Vltavy a k večeru se stává světelným bodem v městské krajině. „Czech Design Week dlouhodobě usiluje o to, aby design pronikal mimo klasické výstavní prostory. Aura je konkrétním naplněním této vize – ukazuje, že současný design může žít přímo v ulicích města,“ uvádí Lukáš Pipek, umělecký ředitel festivalu Czech Design Week.

Aura. Venkovní expozice designérů Kláry Janypkové a Tomáše Kučery. Foto Václav Záhorský
Aura. Venkovní expozice designérů Kláry Janypkové a Tomáše Kučery. Foto Václav Záhorský