Newyorčané mají od minulého týdne novou atrakci. Na řece Hudson u západního okraje Manhattanu byl otevřen plovoucí park Little Island, který tvoří 132 různě vysokých betonových pilířů připomínající květiny a dohromady nabízí členitou krajinu s parkem, vyhlídkové prostory či amfiteátr. Za stavbou stojí studio britského architekta Thomase Heatherwicka, financován byl podnikatelem Barry Dillerem. S celkovými náklady 260 milionů dolarů (v přepočtu téměř 5,5 miliardy korun), se jedná o jeden z nejdražších soukromě financovaných projektů určených pro veřejnost.

Betonové pilíře jsou umístěné v různé výšce a povrch parku nesou na svrchních květinových platforem, které dosahují šířky šesti metrů. Každá z platforem unese až 350 tun váhy.

Park na vodě navrhl britský architekt Thomas Heatherwick. Foto Michael Grimm
Park na vodě navrhl britský architekt Thomas Heatherwick. Foto Michael Grimm

Přírodní prvky a jejich umístění mělo na starosti studio MNLA (Matthews Nielsen Landscape Architects), uměle vytvořený ekosystém parku tvoří přes 400 druhů květin a 100 druhů stromů, rozmístěných tak, aby na vodní ploše tvořili přírodní větrolamy. Součástí jsou i travnaté plácky pro pikniky či opalování, půl kilometrů dlouhý systém cest, centrální prostor pro 3,5 tisíce lidí či dřevěný amfiteátr, který pojme až 700 diváků. S břehem pak ostrov spojují dvě lávky.

Heatherwick se v designu nechal částečně inspirovat tradicí anglických dekorativních parků 19. století s až excentrickou, bezúčelnou dekorativní architekturou. Podle ředitelky parku Trish Santini je park navržen tak, aby pobízel jeho návštěvníky k prozkoumávání a objevování nových podnětů. „Je to opravdu pozorně propracovaný aspekt navržené podoby parku. Součástí jsou různé vyhlídky a pohledy na město, vodu, lidi i krajinu. Vstřebáváte tu různé prvky svého zážitku,“ uvedla Santini agentuře Bloomberg.

Ostrov bude hostit divadelní, taneční či hudební vystoupení. Foto Credit Liz Ligon
Ostrov bude hostit divadelní, taneční či hudební vystoupení. Foto Credit Liz Ligon

Už pro letošní léto zde připravují doprovodný program v podobě divadelních, tanečních či hudebních vystoupení, jež by měly být i přes své umístění na Manhattanu cenově dostupné pro všechny skupiny obyvatel americké metropole. Speciální prostor je tu vyhrazen i pro dětský program a vzdělávací akce.

Vstup mají lidé zdarma, nutná je ale časově omezená rezervace

Little Island stojí na místě bývalého molu Pier 55, podle Heatherwicka má prostor umístěný vně městského prostředí nabízet Newyorčanům únik z rušného Manhattanu. I když je ale vstup na něj bezplatný, musí si návštěvnici rezervovat časově omezené vstupenky, které umožňují regulovat počet návštěvníků. Rozloha celého plujícího parku má jeden hektar, svou velikostí tak dosahuje jen poloviny rozlohy jednoho newyorského bloku.

Realizace projektu trvala téměř deset let. Prvotní plány přitom počítaly s rekonstrukcí původního sousedního mola Pier 54 na veřejnosti přístupný pavilon. Sám Heatherwick pro portál Dezeen uvedl, že za změnou stály následky ničivého hurikánu Sandy v roce 2012, který poukázal na ničivé schopnosti na první pohled klidné řeky Hudson.

Little Island obsahuje spoustu různých prvků a detailů, které návštěvníky láká k prozkoumávání. Foto Michael Grimm
Little Island obsahuje spoustu různých prvků a detailů, které návštěvníky lákají k prozkoumávání. Foto Michael Grimm

Následkem hurikánu po molu zbyly jen z řeky čnící dřevěné sloupy a ty právě byly architektovi inspirací pro strukturu nového ostrova. „Nechali jsme sloupy, aby tvořily nádoby pro zeminu i rostliny. Byl to náš přístup k minimalismu, nechtěli jsme přidávat další prvky,“ popsal Heatherwick, podle které les betonových sloupů tvořící Little Island vzdává hold těmto strukturám, když z nosných podpěr tvoří jeden ze svých hlavních rysů.

Oproti původním plánům byl ostrov také navýšen v průměru o čtyři metry, původně plánované dřevo nahradil beton a základna sloupů byla pevně usazená do kamenitého podloží říčního dna, které se zde nachází v hloubce 61 metrů.

Z původního mola Pier 54 zbyly jen dřevěné sloupky činící z moře. Foto Michael Grimm
Z původního mola Pier 54 zbyly jen dřevěné sloupky čnící z moře. Foto Michael Grimm

Veřejné prostory pod kontrolou soukromých investorů architektovi nevadí

Plány nového parku pro obyvatele New Yorku se na veřejnost dostaly v roce 2014. Samotná výstavba ostrova, který původně nesl název po svém molu Pier 55, pak začala v roce 2016. Už o rok později však musely stavební práce ustat. Oponentům nákladného projektu se podařilo získat soudní rozhodnutí o přerušení stavby, podle nich projektanti nevzali v potaz dostatečnou ochranu životního prostředí v okolí plánovaného ostrova. Záštitu nad projektem převzal demokratický starosta New Yorku Andrew Cuomo a slíbil větší dohled nad připravovanou stavbou. Budování pak pokračovalo od roku 2019 již pod novým jménem Little Island.

Náklady na výstavbu, které dosáhly astronomických 260 milionů dolarů (v přepočtu 5,5 miliardy korun), převzala Dillerova nadace, kterou založil spolu se svou manželkou, belgickou módní designérkou Diane von Fürstenberg. Miliardář se také zavázal po dobu následujících 20 let hradit náklady za údržbu a chod ostrova. Cílem je, aby byl do té doby ostrov schopen získávat vlastní zdroje financování.

Projekt ostrovního parku vyšel v přepočtu na 5,5 miliardy korun, financoval jej soukromý investor. Foto Michael Grimm
Projekt ostrovního parku vyšel v přepočtu na 5,5 miliardy korun, financoval jej soukromý investor. Foto Michael Grimm

Architekt Thomas Heatherwick má dlouholeté zkušenosti s navrhováním veřejných prostorů, které financují soukromí investoři. Jen několik kilometrů severně od Little Island se nachází nová soukromě financovaná čtvrť Hudson Yards, pro kterou Heatherwick navrhl atypickou rozhlednu nazvanou Vessel připomínající včelí úl. Před dvěma lety pak v centru Londýna renovoval prostor bývalého nákladního depa na velkorysé obchodní centrum Coal Drop Yards.

Podle Heatherwicka podobné spolupráce umožňují architektům a designérům zasazovat se o veřejné prostranství a vybavenost. „Jinak bychom všude navrhovali jen neživé umělecké galerie. Myslím tím, že by pro studio, jako je to naše, bylo snadné navrhovat spoustu privátních rezidencí pro boháče. A to pro mě není zajímavé. Takže raději chci navrhovat pro veřejná prostranství. A ano, je to kontroverzní, pokud jsou to prostory vlastněné soukromými majitely,“ dodal Heatherwick v rozhovoru pro Dezeen.

Pohled na Little Island z břehu na západním konci Manhattanu. Foto Michael Grimm