Ústecká Fakulta umění a designu představila začátkem února sezónní sklizeň tvorby svých studentů. Šestnáct ateliérů fakulty nabídlo veřejnosti k posouzení nejnovější práce více než tři stovek mladých a nadějných umělců, které zaujmou i překvapí.

I když samotná Fakulta umění a designu vznikla (FUD) na UJEP začátkem nového milénia, její počátky sahají až do začátku 90. let, kdy byl jako první otevřen sklářský ateliér. Ten letos zaujal nápaditým zadáním, kdy studenti vycházeli z hudebního impulsu v podobě videoklipů. Výsledkem jsou hravé, emocionální a osvěžující díla.

Foto: Zimní sklizeň FUD 2020

Hravostí se vyznačoval i ateliér Vizuálního designu, který se ve spolupráci s papírenskou firmou Fedrigoni zaměřil na způsob propagace své tvorby prostřednictvím reklamy. Celková instalace ateliéru se navzájem doplňuje a umocňuje jednotlivé tvorby. Za takovýto interiér by se nemusel stydět kdejaký design store.

Foto: Zimní sklizeň FUD 2020

Stejně tak i oba ateliéry grafického designu dokazují, že grafika má na FUD silný základ. Překvapením pak bezesporu jsou svěží návrhy poštovních známek, které tradičně připravují studenti prvních ročníků. I Oděvní a textilní design a Design interiérů zaujal nápaditými koncepty, ze kterých se vyklubala i kvalitně zpracovaná díla. Rádi bychom například vypíchli návrh závěsné postýlky/deky/koše na hračky Dominiky Rejdové, která dokázala vytvořit funkční kus ze zbytkových materiálů netkané textilie.

Instalace ateliéru Vizuální design

Rozporuplné pocity jsme si naopak odnášeli z ateliéru přírodních materiálů a designu keramiky, kterým i přes dobré zpracování chyběl individuální otisk jednotlivých studentů. Paradoxně pak tuto oblast zvedá práce studentů třetího ročníku ateliéru produktového designu pod vedením Jana Čapka, kteří navrhli čajové sety, jenž vynikají jak svým konceptem, tak zpracováním.

Instalace ateliéru Design keramiky

Ateliéry nových médií pak často kolísali mezi nápaditým a kvalitním konceptem, avšak váznoucím zpracováním a uchopením. Přesto současná sklizeň nabízí zajímavou úrodu a příslib do budoucna, ukazuje, že i mimopražské školy dokáží nabízet dobrou tvorbu a konkurovat v náročném prostředí.