Hudební divadlo Karlín v úterý 22. března ožilo slavnostním předáváním designových cen Czech Grand Design 2021, které se po dvouroční pauze způsobené pandemii koronaviru mohlo konat před živým publikem. Slavnostní vyhlášení přenášel také kanál ČT art. Napříč osmi kategoriemi, jejichž vítěze určila odborná porota, získal hlavní ocenění, titul Grand Designéra roku studio Vrtiška & Žák dua Roman Vrtiška a Vladimír Žák.
Ti získali i cenu Designéra roku, která je spojena s finančním ohodnocením 70 tisíc korun. Tu se designéři rozhodli věnovat na podporu sbírky na Ukrajinu organizace Člověk v tísni
Zakladatelé cen CGD i festivalu Designblok Jana Zielinski a Jiří Macek uvedli do Síně slávy českého designu přední oděvní designérku Liběnu Rochovou.
„Nesmírně si tohoto ocenění vážím. Mám na sobě šaty, které malovali děti s nemocí motýlích křídel. Pomáhejme ostatním, buďme empatičtí a šťastní, že žijeme v podstatě v ráji. Sláva Ukrajině,“ poděkovala během uvedení do síně slávy.
Podobu ceny, jak už bývá pravidlem, vytvořili loňští držitele ocenění, letos tedy duo Eduard Herrmann a Matěj Coufal. Jejich návrh v podobě „pečetidla“ je vyroben z litiny a se svou váhou 5 kilogramů je podle organizátorů nejtěžší cenou v historii cen CGD. „Je to raznice, takové razítko, které představuje otisk, jaký v nás cena zanechává,“ řekli autoři k navrženým cenám.
Večerem, který se nesl v růžové radosti a příslibu nových příležitostí po covidovém rozvolnění, provázela už tradičně skupina Mutanti hledaj východisko v podání Anna Fialová, Jiří Konvalinka a Jan Vejražka. Ti se rozhodli večer pojmout jako pozvání do „růžového ráje“.
Níže představujeme oceněné designéry a tvůrce v jednotlivých kategoriích, jejichž výběr letos v ničem nepřekvapil. Jejich tvorba společně s tvorbou dalších finalistů jednotlivých kategorií je vystavena v Galerii České spořitelny v centru Prahy do neděle 10. dubna.
Designér roku (Grand Designér roku)
Cenu designéra roku, která je sponzorovaná ministerstvem kultury a ohodnocena i peněžní cenou v hodnotě 70 tisíc korun, získalo studio Vrtiška & Žák dua Roman Vrtiška a Vladimír Žák za kolekci keramických umyvadel a koupelnového mobiliáře Yard pro Ravak, parkovou lavička Reforma pro MMCITÉ a katamarán Independent Catamaran ve spolupráci s Tomášem Jonáš Jandou.
Mezi finalisty v této kategorii se dostali i designéři Jiří Krejčiřík a Jakub Pollág.
Objev roku
Objevem roku se stala Monika Martykánová, absolventka Ateliéru keramiky a porcelánu na pražské UMPRUM za kolekce porcelánových sošek Alegorie Covidu, kterými připomněla strasti spojené s covidovými lockdowny. Nadějnou keramičku si už na Deisgnbloku vyhlídla italská galeristka Rossana Orlandi.
Dalšími nominovanými byli sklářský výtvarník František Jungvirt a duo Kristýna Mikolášková a Tereza Drobná.
Módní designér roku
Značka bot Pár, kterou po úspěchu s BOTAS 66 založili Darina Zavadilová a Jan Kloss, společně s designérkou obuvi Eliškou Horčíkovou, která v návrzích tenisek, jež se vyznávají z barevné hravosti i odkazem na divoká 90. léta, pro značku získala volnou ruku získaly celkem překvapivě cenu v kategorii Módní designér roku.
Dalšími nominovanými finalisty byli módní návrháři Zoltán Tóth a Zuzana Kubíčková.
Designér šperku roku
Cenu v kategorii šperku si odneslo studio Olgoj Chorchoj, které založili designéři Michal Froněk a Jan Němeček během studií na UMPRUM, a to za kolekci hodinek Aerodynamic pro mladou značku malosériových hodinek Bohematic, kterou oba designéři založili společně s investorem Josefem Zajíčkem před dvěma lety. Aerodynamic vzdávají hold československé Tatře 77, jež byla počátkem 30. let minulého století prvním aerodynamickým sériově vyráběným autem na světě.
Mezi dalšími finalisty byli šperkař Ondřej Stára za kolekci Obchůdek pro radost a značka Dick Wolf šperkařky Veroniky Ďuricové.
Grafický designér roku
Cenu získala grafická designérka Adéla Svobodová za grafické zpracování katalogu Móda v Modré ve spolupráci s Terezou Hejmovou pro Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, knihy Divadlo ulice pro UMPRUM a knihy Výstava jako médium. České umění 1957 – 1999 pro pražskou Akademii výtvarných umění.
Dalšími finalisty v kategorii byli Štěpán Malovec a skupina Publikum.Design ve složení Anežka Hrubá Ciglerová, Nikola Wilde a Richard Wilde.
Fotograf roku
Cenu v kategorii Fotograf roku získal fotograf Vojtěch Veškrna pro sérii několika fotografických projektů, mimo jiné fotografie ke klipu Bylo nebylo pro AnnetX či fotografie Capsule Collection AW21/22 pro designérku Terezu Rosalii Kladošovou, která na pódiu cenu předala společně s pražskou radní pro kulturu Hanou Třeštíkovou.
Dalšími finalisty v kategorii fotograf roku byli Marie Tomanová a Ladislav Kyllar
Ilustrátor roku
Cenu získala dvojice ilustrátoru David Böhm a Jiří Franta, kteří spolupracují dlouhodobě, a to pro ilustrace autorské knihy Město pro každého architekta Osamy Okamury, kterou vydalo nakladatelství Labyrint a které slouží jako „určitý manuál urbanisty začátečníka“.
Mezi dalšími nominovanými byli ilustrátoři Magdalena Rutová a Jakub Bachorík.
Výrobce roku
Cenu v kategorii výrobce roku předal zakladatel organizace Člověk v tísni Šimon Pánek, který připomněl úspěšnou humanitární pomoc, která z Česka plyne na Ukrajinu. Odnesla si ji značka Master & Master dua Luděk Šteigl a Ondřej Zita za návrhy židle Mistra s designérkou Lucii Koldovou a stolku Gon s designérem Jakubem Pollágem.
Do finále se dostali i značky M&T a Space of Space bratrů Jakuba a Martina Klimešových.